BAB 1
TAMADUN AWAL MANUSIA
Pengenalan
Zaman Prasejarah.
- Terbahagi kepada 4 tahap atau zaman
- Zaman Paleolitik
- Zaman Neolitik
- Zaman Mesolitik
- Zaman Logam
- Zaman Paleolitik
- Pengkajian Zaman PraSejarah dan budayanya dikaji oleh ahli arkeologi
- Arkeologi ialah kajian terhadap
- Artifak – tinggalan barangan yang dicipta oleh manusia spt pasu, , pinggan mangkuk, tembikar, pisau dll.
- Ekofak – tinggalan sisa makanan, tulang dan tumbuhan
- Feature – tinggalan spt struktur bangunan, dan lubang sampah yang tidak dapat diuabah.
- Artifak – tinggalan barangan yang dicipta oleh manusia spt pasu, , pinggan mangkuk, tembikar, pisau dll.
- Petempatan zaman Paleolitik di Malaysia ialah di:
- Tingkayu
- Kota Tampan
- Gua Niah
- Lenggong
- Tingkayu
- Ciri-ciri kehidupan zaman Paleolitik dan Mesolitik
- Hidup secara nomad iaitu berpindah randah
- Tinggal di tepi tasik, sungai atau gua.
- Hidup dalam kelompok keluarga secara berkumpulan.
- Menyara kehidupan dengan berburu, hasil hutan, dan menangkap ikan.
- Peralatan yang digunakan lebih kepada fungsi penggunaan. Tidak kepadanilai estetika dan seni
- Hidup secara nomad iaitu berpindah randah
- Manusia zaman neolitik lebih bertamadun daripada Paleolitik dan mesolitik.Buktinya:
- Kehidupannya mula secara kekal dalam kelompok besar – wujud masyarakat.
- Menyara diri dengan bercucuk tanam spt menanam padi di China, Non Nok Tha dan Ban Kao Di Thai, Gua Sireh di Sarawak.
- Menternak binatang spt menternak biri-biri di Iraq.
- Penciptaan alat mempunyai pelbagai fungsi.
- Mencipta tembikar melalui teknik putar spt di Gua Musang.
- Wujud pengkhususan kerja – banyak masa untuk hasilkan artifak.
- Berjaya memikirkan cara melebur logam.
- Sistem tukaran barangan kerana mulai ada lebihan makanan.
- Sistem barter –
- Cengkerang Cowrie atau siput gerus dibentuk jadi rantai.
- Sistem barter –
- Kehidupannya mula secara kekal dalam kelompok besar – wujud masyarakat.
- Masyarakat Neolitik di Timur Dekat
- Wujud pertanian sejak 8000SM
- Penternakan biri-biri di Iraq
- Di China – padi ditanam sejak 8000 tahun lalu
- Di Asia Tenggara padi ditanama di Non Nok Tha dan Ban Kao di Thailand 3500SM.
- Di Malaysia padi di Gua Sireh Sarawak – 4500SM
- Wujud pertanian sejak 8000SM
- Zaman Logam terbahagi kepada Zaman Gangsa dan Zaman Besi.
- Di Malaysia wujud sekitar 500SM
- Gangsa dihasil – campuran tembaga dan timah.
- Di Eropah – gangsa mula digunakan sekitar 2300SM – 700SM.
- Tanah Besar Asia Tenggara – Zaman Logam sekitar 1000SM – 1500SM – Bukti gendang gangsa di Dongson, Vietnam.
- Di Malaysia wujud sekitar 500SM
- Manusia zaman Logam lebih maju daripada Paleolitik,Mesolitik, dan Neolitik.Buktinya berasaskan ciri-ciri berikut:
- Penggunaan logam besi dan kejayaan mencipta rumah dan perahu.
- Meneroka lautan dan meningkatkan kegiatan perdagangan maritim.
- Perkembangan perdagangan bermula di pesisiran pantai dan kemudian lebih jauh ke daratan.
- Wujud petempatan besar kepada kota pertahanan.
- Wujud bandar-bandar besar spt. Jericho (8000SM), Catal Hayuk di Turki ( 6500SM).
- Mengetahui cara mengkebumikan mayat dengan bekalan spt makanan, tembikar dan besi.
Konsep Tamadun
Tamadun boleh dimaksudkan dengan:
- Penggunaan logam besi dan kejayaan mencipta rumah dan perahu.
- Madain atau mudun .
- Madana bermaksud tinggi budi bahasa dan pembukaan bandar.
- Civilisation berasal dari Greek civitas bermakna bandar
- Peradaban manusia.
- Maksud tamadun dari sudut Barat:
- Dikaitkan dengan pembangunan lahirah spt dalam aspek kebudayaan – penulisan undang-undang, kesenian dan perbandaran.
- Pencapaian lahiriah ialah kayu ukur kemajuan dalam sesebuah masyarakat.
- Pembangunan lahiriah pula ialah proses perkembangan tamadun.
- Dikaitkan dengan pembangunan lahirah spt dalam aspek kebudayaan – penulisan undang-undang, kesenian dan perbandaran.
- Maksud tamadun dari sudut Islam:
- Merangkumi pembangunan lahiriah dan rohaniah.
- Ibn Khaldun melihat dari aspek kehidupan bandar.
- Syed Naquib al-Attas menegaskan pencapaian tahap tatasusila yang tinggi dan kebudayaan yang luhur oleh sesebuah masyarakat.
- Merangkumi pembangunan lahiriah dan rohaniah.
- Ibn Khaldun – nama sebenar Abd Al Rahman Ibn Muhamad.
- Lahir – di Tunisia
- Pemikir yang unggul dan asli sosiologi Islam.
- Menganggap kehidupan bandar ialah kehidudpan bertamadun. Terbentu apabila lahir semangat assabiah atau kekitaan – maka lahir semangat tolong menolong dan kerjasama.
- Penulisannya – berasaskan pengalaman.
- Karya sulung Muqadimmah – guna istilah
- Umran
bermakna tanah yang didiami secara tetap, berkembang dan maju.
- Hadarah – hidup di bandar yang penuh tatasusila, kesopanan, sopan, adan bermoral yang tinggi.
- Karyanya jadi rujukan sarjana barat, bidang sosiologi dan sejarah.
- Umran
- Lahir – di Tunisia
- Terdapat 6 ciri tamadun iaitu:
- Petempatan kekal
- Lebih sistematik, tidak berpindah randah.
- Berusaha menternak, bertani, dan mencipta peralatan bagi meningkatkan pengeluaran.
- Lebih sistematik, tidak berpindah randah.
- Sistem pemerintahan
- Pemerintahan yang bersistem dengan Raja sebagai ketua dianggap mewakili tuhan.
- Adanya sistem perundangan yang mengawal perilaku rakyat, menjaga keamanan dan kemakmuran.
- Pemerintahan yang bersistem dengan Raja sebagai ketua dianggap mewakili tuhan.
- Agama dan Kepercayaan
- Manusia mula percaya ada kuasa ghaib yang mengawal sekeliling mereka.
- Wujud kepercayaan animisme dan kemudian politisme dan penyembahan tuhan.
- Manusia mula percaya ada kuasa ghaib yang mengawal sekeliling mereka.
- Kehidupan berorganisasi
- Wujud lapisan masyarakat yang berperanan spt Raja,pembesar rakyat.
- Dapat aturkan kehidupan yang stabil dan makmur.
- Wujud lapisan masyarakat yang berperanan spt Raja,pembesar rakyat.
- Pengkhsusan Kerja
- Mengakibatkan peningkatan pengeluaran.
- Berkembangnya pertukaran barangan dan pedagangan.
- Wujud ilmu pengetahuan dan penciptaan teknologi.
- Mengakibatkan peningkatan pengeluaran.
- Bahasa dan Sistem Penulisan.
- Wujudnya bahasa Yunani dan Sanskrit.
- Tulisan hieroglif, cuniefom, ideogram dan piktograf.
- Tersebar ilmu pengetahuan dan perhubungan.
- Digunakan dalam urusan pentadbiran spt penyimpanan rekod, penulisan undang-undang dan hal keagamaan.
- Wujudnya bahasa Yunani dan Sanskrit.
Proses Pembentukan Tamadun
- Pembentukan awal tamadun terletak di lembah sungai spt:
- Tamadun Mesopotamia di Sungai Euphrates dan Tigris.
- Tamadun Mesir Purba di Sungai Nil.
- Tamadun Indus di lembah sungai Indus.
- Tamadun Hwang Ho di lembah sungai Hwang Ho.
- Tamadun Mesopotamia di Sungai Euphrates dan Tigris.
- Sebab pemilihan lembah sungai sebagai tumpuan tamadun awal:
- Kesuburan tanah untuk pertanian.
- Bekalan air untuk keperluan harian dan pertanian.
- Memudahkan pengangkutan memasarkan barangan dan berhubung.
- Sumber makanan daripada tangkapan ikan.
- Sebagai alat perhubungan.
Tamadun Mesopotamia
- Kesuburan tanah untuk pertanian.
- Bermaksud tanah di antara dua sungai. Terletak antara Sungai Euphrate dan sungai Tigris
- Terbahagi kepada tujuh zaman pemerintahan iaitu:
- Kerajaan Sumeria – 3500 – 2340 SM
- Merujuk wilayah selatan Iraq – Sumir .
- Peringkat awal didiami dua puak – Orang Sumeria dan Orang tidak tahu asal usulnya dan kecil bilangannya.
- Merujuk wilayah selatan Iraq – Sumir .
- Kerajaan Akkad – 2371 – 2006 SM
- Kerajaan Ur – 2113 – 2006 SM
- Kerajaan Babylon Awal dan Lama – 2000 – 1530 SM
- Kerajaan Kassites – 1530 – 1100 SM
- Kerajaan Assyria – 1100 – 626 SM
- Kerajaan Chaldea - 626 – 539 SM
- Parsi telah menguasai wilayah mesopotamia sehingga menyebabkan keruntuhan kerajaan tersebut.
- Proses pembentukan tamadun Mesopotamia melalui proses berikut:
- Terbahagi kepada dua bahagian – utara dan selatan Baghdad.
- Utara Baghdad meliputi kawasan Sg Tigris ke utara termasuk Sg. Zab yang dikenali Assyria.
- Selatan Baghdad meliputi kawasan Sg. Tigris dan Euphrate dikenali Babylon.
- Bermula di wilayah selatan iaitu Sumer – org Sumeria bina petempatan – menjalankan aktiviti pertanian dan bina sistem pengairan.
- Perkampungan awalberkembang jadi kota dan membentuk negara kota spt Kish, Lagash, Uruk, Ur, Eridu, Assur, dan Mari.
- Negara kota ini terletak di sepanjang sungai dan tersusun sistematik.
- Keluasannya sekitar 1000 batu persegi. Cth Kota Lagash – keluasannya 1800 batu persegi, penduduknya 30000 – 35000 orang.
- Setiap negara kota merupakan kerajaan berdaulat – ada unit politik sendiri.
- Hanya bersatu untuk menentang musuh.
- Keluasannya sekitar 1000 batu persegi. Cth Kota Lagash – keluasannya 1800 batu persegi, penduduknya 30000 – 35000 orang.
- Terbahagi kepada dua bahagian – utara dan selatan Baghdad.
- Ciri-ciri tamadun Mesopotamia.
- Setiap negara kota ada ciri tersendiri dan terbahagi kepada beberapa kawasan utama iaitu pusat kota, tembok kota, luar kota dan pelabuhan.
- Ada kubu pertahanan dengan pelbagai pintu gerbang – lambang kekayaan negara kota.
- Di pusat kota terdapat istana, rumah kediaman, rumah ibadat, rumah kedai, dan pasar.
- Jalanraya lebar dan lurus.
- Rumah ibadat menjadi tumpuan masyarakat dan pusat kota.
- Ada unit politik tersendiri dan agamanya.
- Sungai dan kawasan tanah pamah memudahkan pengangkutan dengan kapal, pedati dan keldai.
- Jalan laut menghubungkan negara kota dengan wilayah sekitarnya.
- Antara jalan utama ialah yang hubung Sumeria dan Kota Mari diguna pedagang luar dari Mesopotamia.
- Antara jalan utama ialah yang hubung Sumeria dan Kota Mari diguna pedagang luar dari Mesopotamia.
- Setiap negara kota ada ciri tersendiri dan terbahagi kepada beberapa kawasan utama iaitu pusat kota, tembok kota, luar kota dan pelabuhan.
- Organisasi sosial masyarakat Mesopotamia terbahagi dua golongan iaitu
- golongan pemerintah
- Terdiri daripada Raja, Ketua pendeta, ketua Tentera dan orang bangsawan.
- Terdiri daripada Raja, Ketua pendeta, ketua Tentera dan orang bangsawan.
- rakyat.
- terdiri daripada rakyat bebas,- petani, artisan, dan pedagang.
- Hamba – daripada tawanan perang.
- terdiri daripada rakyat bebas,- petani, artisan, dan pedagang.
- Raja dalam sistem pemerintahan Mesopotamia berperanan sebagai:
- Ketua kerajaan/pemerintah dan dianggap sebagai tuhan atau wakil tuhan dan pemilik negara kota, dikenali teokrasi.
- Ketua tentera
- Ketua pendeta/agama
- Berkuasa melantik pembesar terutama ahli keluarga dalam memegang jawatan di Zigurat.
- Berkuasa dalam bidang ekonomi – pengutipan cukai tanah, hasil pertanian dan perniagaan.
- Ketua pemerintahan dan dibantu golongan bangsawan yang ada ikatan kekeluargaan.
- Masyarakatnya tidak menyembah raja saebagai tuhan kecuali dalam zaman Raja Naramsin di Akkad – gelar diri Raja Empat Penjuru Alam.
- Ketua kerajaan/pemerintah dan dianggap sebagai tuhan atau wakil tuhan dan pemilik negara kota, dikenali teokrasi.
- Dalam bidang pengkhususan kerja dapat dilihat melalui aspek:
- Wujud bila ada lebihan hasil pertanian. Kesannya – ada petani yang tukar kerja sebagai petani, artisan, dan peniaga
- Wujud perdagangan antarabangsa untuk dapatkan banyak bahan mentah spt logam,kayu - kayan, emas,dan perak. Ditukarkan dengan hasil pertanian. Dagang dengan lembah Indus.
- Wujud pengusaha tembikar, tekstil, dan alat keperluan.
- Tukang rumah- keperluan masyarakat untuk rumah.
- Rakyat yang berkhidmat sebagai tentera.
- Wujud bila ada lebihan hasil pertanian. Kesannya – ada petani yang tukar kerja sebagai petani, artisan, dan peniaga
- Aspek keagamaan dan kepercayaan masyarakat Mesopotamia dapat dilihat berdasarkan ciri berikut:
- Mengamalkan kepercayaan banyak tuhan – politiesme.
- Raja sebagai wakil tuhan. Era Raja Naramsin di Akkad – gelar diri Raja Empat Penjuru Alam.Paksa rakyat sembahnya.
- Pendeta ketuai upacara agama di Zigurat.
- Tidak percaya kehidupan selepas mati tetapi hanya jatuh ke dalam gua yg penuh debu.
- Pemerintahan oleh tuhan atau wakil tuhan berasaskan hukum agama dan bersifat ketuhanan – teokrasi.
- Mengamalkan kepercayaan banyak tuhan – politiesme.
- Sistem tulisan
- berasaskan gambar dan berkembang menjadi simbol dan ditulis pada tanah liat. Gunakan pen rumput buluh - bentuk pepaku dikenali cuneifom.
- Wujud jurutulis
- Tradisi kesusasteraan – Epik Gilgamesh
- kisah Falsafah dan cara hidup masyarakat Mesopotamia. Tentang kepahlawanan Gilgamesh – ada sifat dua pertiga tuhan, satu pertiga manusia. Wajah tampan, ada kekuatan dan keberanian. Telah memerintah dan memberikan perlindungan kepada Kota Uruk.
- Ceritakan juga kehidupan yang kekal dan kesaktian.
- kisah Falsafah dan cara hidup masyarakat Mesopotamia. Tentang kepahlawanan Gilgamesh – ada sifat dua pertiga tuhan, satu pertiga manusia. Wajah tampan, ada kekuatan dan keberanian. Telah memerintah dan memberikan perlindungan kepada Kota Uruk.
Sumbangan Tamadun Mesopotamia
- berasaskan gambar dan berkembang menjadi simbol dan ditulis pada tanah liat. Gunakan pen rumput buluh - bentuk pepaku dikenali cuneifom.
- Dalam Perundangan - Sumbangan Raja Hammurabi 1792 – 1750SM.
- Hammurabi – Keturunan Amorite , Banyak dirikan negara kota, Pusat pemerintahan di Babylon. Menakluk Akkad – jadi Raja Mesopotamia.
- Aspek undang-undang ini dapat dicirikan dengan:
- Mengenalkan Kod Undang-Undang Hammurabi
- Berteraskan hak rakyat terhadap keadilan.
- Hukuman adalah setimpal dengan kesalahan, tetapi berbeza ikut susun lapis masyarakat. Contoh:
- Jika rakyat patah tulang bangsawan – tulangnya akan dipatahkan.
- Jikan bangsawan cedera atau patahkan tulang rakyat – hukumannya denda satu wang perak.
- Jika rakyat patah tulang bangsawan – tulangnya akan dipatahkan.
- Kod ini mengandungi 282 undang-undang yang dipahat pada tembok.
- Dasar perundangan tamadun Mesopotamia.
- Berjaya mengelakkan wujudnya permasalahan di kalangan masyarakat pelbagai kaum dan susun lapis masyarakat.
- Wujudkan perpaduan dan mengukuhkan organisasi.
- Mengenalkan Kod Undang-Undang Hammurabi
- Wujudkan empayar Kerajaan Akkad – empayar pertama di dunia.
- Raja Sargon berjaya satukan wilayah kerajaan Sumeria di Selatan Mesopotamia.
- Perintis pembentukan empayar – jadi ikutan Firaun Tutmose III.
- Raja Sargon berjaya satukan wilayah kerajaan Sumeria di Selatan Mesopotamia.
- Telah membantu peradaban Mesopotamia dan pembentukan masyarakat dari 3000SM hingga 539SM.
- Hammurabi – Keturunan Amorite , Banyak dirikan negara kota, Pusat pemerintahan di Babylon. Menakluk Akkad – jadi Raja Mesopotamia.
- Sumbangan dalam aspek tulisan memberikan kelebihan dalam aspek berikut:
- Melahirkan sistem pendidikan dan mewujudkan jurutulis.
- Wujudkan perpustakaan – perpustakaan diRaja.
- 22000 tablet – kandung pelbagai penemuan.
- Antaranya ilmu perubatan. Surat dan dokumen perniagaan.
- susunan peristiwa peperangan ikut urutan sejarah.
- 22000 tablet – kandung pelbagai penemuan.
- Pentadbiran dan perniagaan dapat direkodkan.
- Urusan jula beli direkod dalam resit, nota, dan surat kredit.
- Melahirkan golongan sastera dan kesusasteraan spt epik Gilgamesh – tertua di dunia menjelaskan falsafah dan cara hidup orang Mesopotamia.
- kisah Falsafah dan cara hidup masyarakat Mesopotamia. Tentang kepahlawanan Gilgamesh – ada sifat dua pertiga tuhan, satu pertiga manusia. Wajah tampan, ada kekuatan dan keberanian. Telah memerintah dan memberikan perlindungan kepada Kota Uruk.
- Ceritakan juga kehidupan yang kekal dan kesaktian.
- kisah Falsafah dan cara hidup masyarakat Mesopotamia. Tentang kepahlawanan Gilgamesh – ada sifat dua pertiga tuhan, satu pertiga manusia. Wajah tampan, ada kekuatan dan keberanian. Telah memerintah dan memberikan perlindungan kepada Kota Uruk.
- Sains dan teknologi:
- Perkembangan ilmu astronomi.
- Perkembangan pencerapan bulan,bulan dan matahari telah perkembangkan ilmu matematik – sistem mengira perpuluhan, menambah, menolak, darab, bahagi,punca ganda dua dan ilmu geometri.
- Astronomi – guna jalan laut perdagangan dan penerokaan.
- Penciptaan kalendar 12 bulan.
- Perkembangkan ilmu perubatan – kerajaan Assyria.
- Penciptaan roda dan kereta kuda – peperangan atau kegunaan harian.
- Kincir air – mengairi kawasan tandus, kawal banjir dan tingkatkan hasil pertanian.
- Kapal layar dan pengangkutan beroda menguasai jalan laut dan darat.
- Perkenalkan batu bata daripada tanah liat.
- Dalam seni bina berjaya:
- Mencipta arca dan tiang batu – Cth Zigurat dan patung Raja Gudea
- Pembinaan Taman Gantung Babylon – dibina Raja Chaldea zaman Raja Nebuchadnezzar.
- Terdapat pelbagai jenis pokok dan pokok bunga – ditanam pada binaan bertingkat di bukit berteres.
- Mencipta arca dan tiang batu – Cth Zigurat dan patung Raja Gudea
Tamadun Mesir Purba
- Perkembangan ilmu astronomi.
- Berkembang dari petempatan awal zaman Neolitik 10000- 5000SM. Sekitar 3500SM di kaw delta dan tengah Mesir berkembang jadi tamadun awal .
- Terbahagi 4 zaman
- Awal - 3100 – 2200SM
- Pertengahan - 2040 – 1785Sm
- Empayar - 1570 – 1085SM
- Keruntuhan - 1085 – 322SM - Dikuasai :
- Libya 1110 – 947SM ,
- Kush 730 – 670SM
- Assyria 663 – 609SM
- Parsi 525SM
- Yunani 332 – 30SM
- Rom 30SM
- Libya 1110 – 947SM ,
- Terletak di tebing Sungai Nil – ada dataran yang subur.
- Pusat pentadbiran – Memphis, Thinis, dan Thebs.
- Kuasa luar yang pernah jajah – Libya, Kush, Assyria, Parsi, Yunani dan Rom.
- Proses pembentukan tamadun Mesir Purba
- Bermula dalam zaman logam sejak 5000SM dgn membina sistem perparitan dan pengairan untuk pertanian.
- Kemudian bina peralatan kawalan air dan terusan – tingkatkan kesuburan pertanian.
- Mendirikan petempatan dan berkembang menjadi kampung.
- Perkampungan berkembang jadi bandar dan bergabung bentuk daerah @ nome.
- Nome atau daerah disatukan jadi pusat pentadbiran spt Thebes, Thinis dan Memphis.Salah satunya jadi pusat pentadbiran.
- Ciri-ciri petempatan kekal :
- Asas petempatan disatukan oleh Firaun Menes 3200SM. Semua nome disatukan jadi sebuah kerajaan.
- Pusat pentadbiran berpindah ke Memphis dari Thinis – hampir dengan sungai Nil.
- Kemudian berpindanh ke Thebes pd zaman kemuncaknya.
- Menjadi tempat kediaman Firaun.
- Bandar berfungsi sebagai pusat pemerintahan dan pentadbiran. Pelabuhan dijadikan pusat keagamaan dan tumpuan penduduk.
- Bentuk dan struktur organisasi :
- Firaun merupakan raja yang berkuasa mutlaq serta dianggap suci
- Jawatan firaun diwarisi secara turun-temurun.
- Firaun dianggap sebagai tuhan Horus semasa pemerintahan dinasti ketiga dan keempat,firaun digelar sebagai Raja Matahari,iaituAmon-Re.
- Firaun juga merupakan ketua pendeta,ketua hakim,pemilik tanah,dan ketua pahlawan.
- Golongan pahlawan menjalankan pentadiran,menjaga keamanan,mengurus dan mengagihkan makanan dan menjadi pegawai,penasihat dan gabenor wilayah yang ditakluki.
- Para rahib dipertanggunjawabkan oleh firaun untuk mantadbir hal keagamaan.
- Jurutulis ditugaskan untuk menulis rekod kerajaan.
- Rakya bebas terdiri daripada petani,pedagang dan artisan.
- Hamba adalah susun lapis masyarakat yang paling bawah.
- Sistem Pemerintahan dan peranannya:
- Raja – Ketua dan pemerintahan Mesir Purba.Bergelar Firaun .Perkataan Firaun dari Yunani Pharaoh – bermaksud rumah yg agong. Merujuk istana dan raja yang memerintah. Berperanan:
- Raja berkuasa mutlak
- Dianggap sebagai suci dan dianggap sebagai jelmaan tuhan Horus.
- Mewarisi pemerintahan secara turun temurun.
- Dalam dinasti ke tiga dan empat Firaun digelar Amon Re – Raja Matahari.
- Ketua pendeta, pemilik tanah, ketua hakim, dan pahlawan.
- Dibantu golongan bangsawan dalam jalakan pemerintahan, menjaga keamanan, mengurus dan mengagih makanan.
- Melantik para rahib mentadbir hal keagamaan.
- Melantik orang awam sebagai jurutulis rekod kerajaan.
- Firaun Hatshepsut seorang wanita – membina terusan dan menukar padang pasir jadi tanah pertanian yang subur
- Raja berkuasa mutlak
- Pembesar, Bangsawan, Rahib, Jurutulis, Tuan Tanah
- Membantu raja sebagai pegawai, penasihat dan gabenor wilayah.
- Rahib mentadbir hal keagamaan.
- Jurutulis merekod rekod kerajaan.
- Membantu raja sebagai pegawai, penasihat dan gabenor wilayah.
- Rakyat Bebas – Petani, Pedagang, Artisan
- Hamba
- Pengkhususan pekerjaan masyarakat Mesir.
- Terlibat dalam kraftangan seperti penenunan dan pembuatan barangan tembikar dan peralatan.
- Hasil tekstil dan kertas untuk ekspot.
- Perlombongan emas di Nubia.
- Sungai Nil – membolehkan kapal menyusuri dan berlabuh di pelabuhan spt Thebes, Memphis, Fayoun, dan Heliopolis untuk aktiviti perdagangan.
- Pentadbiran terancang – menarik pedagang Laut Mediterranean dan Laut Merah untuk singgah di Pelabuhan Mesir Purba.
- Kepercayaan masyarakat Mesir.
- Berkonsepkan politeisme.
- Setiap tahun orang Mesir Purba selalu dikaitkan dengan unsur alam seperti Re (Tuhan Matahari), Ra-Atum (Tuhan Langit) dan Amun (Tuhan Angin).
- Mempercayai kepada kehidupan selepas mati dan mayat perlu disimpan serta dijaga dengan teliti.
- Makam mayat dibekalkan dengan barangan kelengkapan harian serta kehidupan selepas mati
- Ciri-ciri sistem tulisan Mesir Purba:
- Sistem tulisan hieroglif – tulisan bergambar. Berkembang kepada hieratik – tulisan berangkai kemudian demotik 700SM .
- Sistem tulisan ini berasaskan kombinasi gambar dan simbol berdasarkan bunyi.
- Sistem tulisan bertujuan mencatatkan rekod aktiviti pertanian dan pengutipan cukai.
- Juga berperanan dalam keagamaan dan amalan ritual kepercayaan.
Sumbangan Tamadun Mesir Purba
- Sumbangan dalam sains dan teknologi.
- Sumbangan seni bina piramid-dibina Imhotep.
- Jasa Imhotep – Bina piramid Sakkara.
- Dibina untuk Firaun Djoser – Firaun kedua dinasti ketiga.
- Memperkenalkan teknik pembinaan menggunakan batu bata.
- Mencipta kertas daripada pokok papyrus.
- Penciptaan kertas memudahkan penyimpanan khazanah bangsa.
- Tinggalan tamadun Mesir Purba kepada dunia adalah dalam bentuk rekod yang tertulis dan terpahat dalam sistem tulisannya iaitu hieroglif.
- Kemajuan dalam ilmu perubatan melahirkan pengamal perubatan mendapat status yang tinggi dalam masyarakat dan berkhidmat untuk firaun dan masyarakat.
- Dokumen perubatan Mesir Purba jumpa dalam makan Firaun Khufu. 1600SM.
- Catatan perubatan yang tertua.
- Kemajuan dalam bidang perubatan dalam memumiakan mayat.
- Tahap keilmuan dan kemahiran dalam bidang fizik,kimia,perubatan dan pembedahan memberikan sumbangan besar kepada perkembangan ilmu hingga ke hari ini.
- Penggunaan ilmu matematik digunakan untuk mengawal banjir.
- Berjaya mencipta sistem pengairan – menyuburkan kawasan pertanian.
- Zaman Firaun Senuustret III – berjaya menebusguna tanah – 123KM dan bina terusan mengairi 10000hektar.
- Memperkenalkan kalendar 365 hari , 12 bulan setahun.
- Tinggalan bangunan, tulisan, dokumen, dan buku – pembuktian wujud tamadun Mesir Purba.
- Pengawalan air nadi tamadun Mesir.
- Sumbangan seni bina piramid-dibina Imhotep.
- Sumbangan dan penekanan dalam pendidikan.
- Diwujudkan untuk kanak-kanak sejak umur rendah – golongan atasan.
- Diadakan di rumah ibadat dan dikawal kerajaan.
- Tujuan – lahirkan golongan pegawai kerajaan spt jurutulis.
- Wujudkan juga ahli sains, geometri, matematik – uruskan hal ehwal pertanian,pengawalan air, pembinaan bangunan, dan piramid.
Tamadun Indus
- Diwujudkan untuk kanak-kanak sejak umur rendah – golongan atasan.
- Di lembah Indus disaliri sungai Indus yang berpunca dari Gunung Himalaya dan sekelilingnya.
- Dikenali juga sebagai Tamadun Harappa.
- Mula muncul pada sekityar tahun 2500SM dan merosot 1800SM.
- Kehancuran disebabkan serangan orang Aryan serta bencana alam spt banjir, kemarau, dan gempa bumi.
- Dua negara kota Tamadun Indus.
- Mohenjo-Daro
- Harappa
- Mohenjo-Daro
- Proses pmbentukan tamadun Indus spt berikut:
- Penduduk nomad di barat laut India membentuk pentempatan kekal di sepanjang sungai Indus.
- Kekal kerana adanya sungai Indus – menyediakan sumber air dan tanah yang subur.
- Telah meningkatkan hasil pertanian dan menambahkan jumlah penduduk kerana kepandainya menyesuaikan diri dengan alam sekitar.
- Sebabkan wujudnya bandar dan yg utama Mohenjo-Daro dan Harappa – bandar pelabuhan penting.
- Penduduk nomad di barat laut India membentuk pentempatan kekal di sepanjang sungai Indus.
- Ciri-ciri keistimewaan Mohenjo-Daro dan Harappa sebagai petempatan kekal
- Pembentukan yang terancang dan terbahagi kepada 2 bahagian dan dikelilingi tembok.
- Bahagian utama – pusat pentadbiran dan keagamaan yang menempatkan bangunan pentadbiran, tempat mandi awam yang digunakan utk upacara ritual dan pembersihan.
- Bahagian kedua – kawasan perumahan dan disusun berasaskan blok berbentuk segi empat.
- Bahagian utama – pusat pentadbiran dan keagamaan yang menempatkan bangunan pentadbiran, tempat mandi awam yang digunakan utk upacara ritual dan pembersihan.
- Setiap blok dipisahkan satu rangkaian jalanraya dan lurus. Bersambung antara satu sama lain.
- Blok berasaskan segi empat dan dipisahkan oleh jalanraya yg lurus dan bersambung.
- Blok berasaskan segi empat dan dipisahkan oleh jalanraya yg lurus dan bersambung.
- Perancangan bandar dibantu oleh kemajuan ilmu geometri dan pembinaan yang diterapkan daripada Tamadun Mesopotamia dan Mesir Purba.
- Menggunakan batu bata daripada tanah liat melalui pembakaran suhu yang tinggi.
- Ada sistem kumbahan dan saliran yang terancang.
- Rumah ada bilik mandi dan tandas.
- Air kumbahan disalirkan keluar melalui paip ke longkang.
- Longkang tidak ditutp terus untuk pembersihan.
- Bahan buang dihantar ke luar bandar.
- Rumah ada bilik mandi dan tandas.
- Bandar boleh dihubungi melalui sungai. Berfungsi sebagai alat perhubungan.
- Ciri-ciri sistem oraganisasi sosial masyarakat Tamadun Indus.
- Terbahagi dua golongan:
- Bawahan
- Terdiri daripada petani, buruh, dan hamba.
- Petani menjalankan aktiviti pertanian dan salurkan sebahagian hasil kepada kerajaan.
- Golongan buruh menjalankan kerja perburuhan spt menjaga kebersihan bandar , membina tembok di benteng dan membina terusan.
- Terdiri daripada petani, buruh, dan hamba.
- Atasan
- Terdiri daripada pendeta dan pedagang.
- Pendeta mempunyai pengaruh dan kuasa yang besar dalam mengawal aktiviti masyarakat terutamanya yang melibatkan aspek keagamaan.
- Mempunyai pengaruh keagamaan – alat dapatkan taat setia golongan bawahan.
- Terdiri daripada pendeta dan pedagang.
- Aspek pengkhususan pekerjaan masyarakat Indus dapat dicirikan dengan:
- Menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi spt perdagangan, pertanian, pertukangan dan pembuatan.
- Aspek perdagangan membabitkan perdagangan luar dengan Mesopotamia. Dibuktikan dengan penemuan cap mohor di Mespotamia
- Cap mohor diperbuat dari batu lembut ,diukir, dan dipanaskan.
- Berbentuk segi empat bujur.
- Lambang pengenalan diri atau kumpulan pedagang.
- Cap mohor diperbuat dari batu lembut ,diukir, dan dipanaskan.
- Hasil perdagangan spt emas, gading, manik, dan hasil pertanian.
- Petani mengeluarkan hasil spt barli, kacang dan sebagainya.
- Golongan artisan terlibat dalam pembinaan dan penghasilan barangan logam dan tembikar.
- Menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi spt perdagangan, pertanian, pertukangan dan pembuatan.
- Amalan keagamaan dan kepercayaan masyarakat Indus.
- Mempunyai satu amalan agama dibuktikan dengan penemuan patung dan ukiran yang mempunyai unsur keagamaan iaitu patung Proto-Siva.
- Patung tersebut menunjukkan seseorang sedang duduk bersila dengan stail yoga dan terdapat tiga tanduk di kepelanya yang melambangkan Dewa Brahma,Vishnu dan Siva.
- Proto Siva menjadi sangat penting dari sudut perkaitannya dengan agama Hindu.
- Masyarakat dalam tamadun ini juga percaya kepada Tuhan Ibu.
- Dibuktikan dengan penemuan patung wanita.
- Disembah sebagai lambang kesuburan.
- Berlaku juga dalam masyarakat Mesopotamia, Asia Kecil, Syria, dan Palestin.
- Dibuktikan dengan penemuan patung wanita.
- Mempunyai satu amalan agama dibuktikan dengan penemuan patung dan ukiran yang mempunyai unsur keagamaan iaitu patung Proto-Siva.
- Sistem tulisan yang dihasilkan ialah sistem tulisan piktograf.
Sumbangan Tamadun Indus
- Perancangan bandar – sebab utama kerana:
- Terdapat gabungan kepakaran dari sudut perletakan bandar dan pengisiannya.
- Pemahaman dalam ilmu geometri.
- Pemahaman dalam ilmu kesenian.
- Pemahaman dalam ilmu matematik.
- Mahir dalam bidang pembinaan.
- Pertembungan dengan tamadun Mesopotamia dan Mesir menghasilkan perancangan bandar berbentuk segi empat dengan jalan raya yang lurus.
- Meningkatkan mutu pembinaan dengan membuat batu bata melalui pembakaran suhu yang tinggi.
- Terdapat gabungan kepakaran dari sudut perletakan bandar dan pengisiannya.
- Sifat keterbukaan. Penting kepada kemajuan manusia kerana :
- Tamadun Indus memperlihatkan bahawa sesebuah masyarakat tidak akan mampu mencapai kecemerlangan tanpa membuat hubungan serta bertukar pandangan dengan pihak lain.
- Hubungan dengan tamadun Mesopotamia serta tamadun MesirPurba membolehkan kedua-dua pihak memperoleh manfaatnya dalam bentuk pertukaran teknologi.
- Hubungan dengan tamadun Mesopotamia membolehkan segala pengaruh dari luar disesuaikan dengan keadaan tempatan.
- Dilihat melalui nama bandar Makan dan Meluhha.
- Makan – Makran
- Meluhha – Mohenjodaro.
- Tamadun Indus telah menunjukkan kepada masyarakat dunia moden akan sifat keterbukaan dalam proses pembinaan sesebuah tamadun, termasuk keamanan.
- Tamadun Indus mengajar kita bahawa kedamaian dan keamanan adalah tunjang kepada sesebuah bangsa untuk mencapai kemajuan dan kecemerlangan.
- Tamadun Indus memperlihatkan bahawa sesebuah masyarakat tidak akan mampu mencapai kecemerlangan tanpa membuat hubungan serta bertukar pandangan dengan pihak lain.
- Kematangan ketamadunan manusia – sebab :
- Pencapaian cemerlang dalam perancangan bandar.
- Menjalankan kegiatan perdagangan antarabangsa.
- Pencapaian dalam keseimbangan rohani dan kepercayaan.
- Melahirkan masyarakat yang kreatif.
- Menghasilkan teknologi yang hebat.
Tamadun Hwang Ho
- Pencapaian cemerlang dalam perancangan bandar.
- Terletak dilembah sungai Hwang Ho atau sungai Kuning utara China.
- Dinasti awal dalam tamadun Hwang Ho ialah
- Dinasti Hsia yang bermula pada sekitar tahun 2205-1766 S.M.
- Dinasti Shang pada sekitar tahun 1766-1050 S.M.
- Dinasti Chou dari tahun 1050-256 S.M.
- Dinasti Hsia yang bermula pada sekitar tahun 2205-1766 S.M.
- Proses pembentukan melalui aspek berikut:
- Lembah Hwang Ho yang subur menarik penduduk nomad untuk tinggal menetap dan membina petempatan.
- Tapak Banpo yang berhampiran bandar Siam moden merupakan petempatan awal penduduk Hwang Ho.
- Penduduk menjalan kan aktiviti pertanian dan penternakan binatang,mengumpul hasil hutan dan berburu.
- Perkembangan petempatan awal mewujudkan beberapa buah bandar antaranya Anyang yang menjadi pusat kerajaan Dinasti Shang.
- Semasa Dinasti Chou,tamadun ini tersebar hingga ke bahagian selatan Sungai Yangtze.
- Lembah Hwang Ho yang subur menarik penduduk nomad untuk tinggal menetap dan membina petempatan.
- Proses pembentukan negara kota tamadun Hwang Ho ialah
- Hwang Ho menyuburkan kawasan – tarik petempatan.
- Tapak Banpo ialah petempatan awal.
- Asaskan pertanian, penternakan , kutip hasil hutan, memburu .
- Berkembang - wujud bandar-bandar dan Anyang menjadi negara kota Dinasti Shang.
- Anyang dilengkapi dengan tembok untuk menghalang pencerobohan musuh dan dikelilingi perkampungan yang didiami oleh masyarakat petani.
- Ketua pemerintah – Raja , golongan pembesar dan golongan agama tinggal di bandar.
- Dibandar ini terdapat istana,kuil dan pusat pentadbiran Dinasti Shang.
- Anyang dilengkapi dengan tembok untuk menghalang pencerobohan musuh dan dikelilingi perkampungan yang didiami oleh masyarakat petani.
- Dinasti Shang sebar budaya dan luaskan wilayah.
- Dinasti Chou sebar hingga Sungai Yangtze.
Ciri-Ciri Tamadun Hwang Ho
- Hwang Ho menyuburkan kawasan – tarik petempatan.
- Aspek organisasi sosial masyarakat Dinasti Shang ialah
- Raja menduduki lapisan teratas diikuti golongan pembesar.
- Golongan petani yang membentuk sebahagian besar penduduk,mendiami kawasan diluar negara kota ini.
- Golongan artisan memiliki kemahiran menguasai teknologi gangsa yang digunakan bagi menghasilkan senjata,perisai dan hiasan pada kereta kuda yang digunakan oleh tentera serta peralatan untuk acara keagamaan.
- Golongan pembesar yang mampu memiliki tentera dan senjata gangsa menggunakan keistimewaan untuk menundukkan golongan bawahan.
- Golongan paling bawah dalam masyarakat Shang ialah hamba.
- Raja menduduki lapisan teratas diikuti golongan pembesar.
- Aspek sistem pemerintahan Dinasti Shang ialah
- Sistem pemerintahan berbentuk pemerintahan beraja.
- Pengganti raja selalunya dilantik daripada kalangan saudara lelaki yang lebih muda atau anak lelaki raja.
- Raja-raja berkuasa keatas pusat pentadbiran dan mempunyai kewibawaan politik,ekonomi,sosial dan agama.
- Mengikut kepercayaan masyarakat kuasa raja merupakan mandat daripada tuhan.
- Jika raja adil – kerajaan dan rakyat makmur dan sejahtera kerana restu Tuhan – jika tidak sebaliknya.
- Percaya Dinasti Shang runtuh kerana zalim.
- Raja-raja Shang tidak perlu mendapatkan pengesahan politik kerana mereka adalah daripada keturunan pemerintah agama.
- Raja dibantu oleh golongan basngsawan yang dipertanggungjawabkan untuk mentadbir wilayahnya.
- Golongan bangsawan berhak mewujudkan sistem dalam tugas seperti pungutan cukai ,pertahanan dan undang-undang.
- Kezaliman Raja Shang menunjukkan raja kehilangan mandat menyebabkan golongan hamba menyingkirkan Dinasti Shang untuk diganti dengan Dinasti Chou. Pemerintahan Raja Chou telah
- membahagikan pemilikan tanah mereka kepada wilayah-wilayah dan melantik pembesar tempatan di setiap wilayah ini.
- mengikat pembesar tempatan melalui ikrar taat setia kepada pemerintahan dan memberikan hadiah seperti kereta kuda,senjata gangsa,hamba dan binatang.
- meminta melindungi raja dan memberikan bantuan tentera pada masa perang.
- memberi hak kpg pembesar tempatan bertindak sebagai ketua agama untuk menjalankan upacara pengorbanan.
- Dibantu oleh ketua menteri dan enam badan yg urus
- Pertanian
- Tentera
- Kerja awam
- Upacara agama
- Hal ehwal monarki
- Undang-undang.
- Pertanian
- Peringkat wilayah dikendali pembesar feudal.
- Sistem pemerintahan berbentuk pemerintahan beraja.
- Ciri-ciri pengkhususan pekerjaan dan peranan masyarakat .
- Golongan pembesar mempunyai tentera masing- masing terdiri daripada tentera berkuda dan tentera berjalan kaki.
- Golongan petani sebagai tonggak ekonomi dan pentadbiran berperanan memenuhi keperluan golongan atasan,
- Golongan artisan telah mencipta pelbagai barangan tembaga seperti bekas minuman dan makanan,senjata dan barang tembikar.
- Golongan hamba berfugsi ;
- sebagai tentera paksaan
- membantu kerja-kerja perburuhan
- bagi tujuan koban dalam upacara penyembahan.
- Golongan pembesar mempunyai tentera masing- masing terdiri daripada tentera berkuda dan tentera berjalan kaki.
- Agama dan kepercayaan .
- Sebahagiaan masyarakat mengamalkan kepercayaan anismisme dan politisme.
- Masyarakat Shang mempercayai politeisme seperti tuhan syurga,tuhan bumi,sungai,bukit dan gunung.
- Mereka mengamalkan penyembahan roh nenek moyang.
- Mereka juga sembah tuhan syurga (Shang Ti)dan Tuhan Bunyi ( Tu). Sembha juga bukit, sungai, dan gunung.
- Shang Ti – Dewa tertinggi di syurga dan nenek moyang Shang.
- Percaya pada kuasa agung – Tien. – suatu makhluk unggul atau kuasa tertinggi alam semesta atau syurga.
- Konsep ini mempengaruhi Yin dan Yang.
- Alam semesta dan kejadiannya terdiri dari dua unsur.
- Yin – kuasa pasif
- Yang – Kuasa aktif
- Alam semesta dan kejadiannya terdiri dari dua unsur.
- Upacara sembah libatkan permainan muzik,tarian dan upacara korban diketuai oleh bomoh.
- Tulang oracle berfungsi bagi meramal keadaan.
- Bomoh terlibat dalam upacara penilikan tulang oracle meletakkan di atas unggun api sehingga timbul rekahan untuk maramalkan untuk mentafsir sesuatu kejadian.
- Amalan ini bawa kemunculan sistem tulisan.
- Sebahagiaan masyarakat mengamalkan kepercayaan anismisme dan politisme.
- Sistem tulisan masyarakat Tamadun Hwang Ho berbentuk
- Rekahan tulang oracle mempengaruhi idea penciptaan tulisan.
- Tulisan peringkat awal berbentuk ideogram berdasarkan simbol.
- Tulisan asal mempunyai gambar seperti kanak-kanak,bulan,matahari dan sungai.
Sumbangan Tamadun Hwang Ho
- Rekahan tulang oracle mempengaruhi idea penciptaan tulisan.
- Aspek Politik
- Sistem pemerintahan berbentuk monarki hingga Zaman Dinasti Ching.
- Gelaran Raja bertukar jadi Maharaja.
- Raja dikatakan anak syurga dan dapat mandat dari syurga.
- Pemerintahan Dinasti diteruskan sehingga abad ke 20.
- Sistem pemerintahan berbentuk monarki hingga Zaman Dinasti Ching.
- Aspek Ekonomi
- Sistem pengairan diperbaharui.
- Bina terusan untuk pertanian dan elak banjir.
- Teknologi pembajakan dan penciptaan cangkul dan sabit untuk pertanian.
- Menggunakan batas .
- Maenggunakan alat pertanian daripada kayu kepada besi.
- Sistem pengairan diperbaharui.
- Aspek Sosial
- Sistem tulisan digunakan hingga hari ini.
- Tulisan digunakan dalam bidang penulisan dan pencetakan.
- Tulisan diajar di sekolah-sekolah di Cina.
- Berkembang dan digunakan oleh orang Korea dan Jepun.
- Sistem tulisan digunakan hingga hari ini.
- Agama dan kepercayaan
- Kepercayaan yang masih berkekalan sehingga hari ini ialah pemujaan roh nenek moyang.
- Unsur pemujaan dijalankan sejak zaman Shang, diteruskan mengikut kesesusaian masa dengan unsur korban manusia digantikan dengan unsur makanan,duit kertas dan barang hiasan.
- Konsep Yin dan Yang serta Feng Hsui merupakan dua daripada kepercayaan yang masih terdapat dalam masyarakat China sehingga hari ini.
- Feng Hsui = Dari falsafah Taoisme berlandaskan alam semesta .
- Rujuk hubungan manusia dan alam.
- Feng Hsui = Dari falsafah Taoisme berlandaskan alam semesta .
- Orang China percaya bahawa alam semesta dan kejadiannya terdiri daripada dua unsur yang saling melengkapi Yin kuasa pasif dan Yang kuasa aktif.
- Feng Hsui merujuk kepada falsafah Taoisme berlandaskan bagaimana manusia berharmoni dengan alam semesta.
- Pemerintahan Shang,sistem kalender telah diperkenalkan, terdapat 30 hari dalam sebulan dan 360 hari dalam setahun.
- Raja menggunakan kalender untuk menentukan musim menanam dan musim menuai.
- Amalan menggunakan kalender ini diteruskan untuk menjalankan aktiviti harian seperti upacara perkahwinan perkuburan atau pengebumian.
- Falsafah perang Sun Tzu,- ,The Art of War membicarakan selok- belok perang dan cara menangani musuh telah diulang cetak ke dalam pelbagai bahasa.
- Falsafah tersebut diaplikasikan dalam urusan perniagaan.
- Kepercayaan yang masih berkekalan sehingga hari ini ialah pemujaan roh nenek moyang.
No comments:
Post a Comment